Збірник наукових праць НУК
Постійне посилання на фонд
Збірник наукових праць Національного університету кораблебудування імені адмірала Макарова (Категорія "Б") заснований у жовтні 1934 року.
Засновник: Національний університет кораблебудування імені адмірала Макарова.
ISSN 2311-3405 (Print), ІSSN 2313-0415 (Online)
Видається 4 рази на рік.
Свідоцтво про державну реєстрацію: КВ № 23142-12982 ПР від 08.02.2018 р.
Переглянути
Перегляд Збірник наукових праць НУК за Назва
Зараз показуємо 1 - 20 з 643
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ 75 років Кафедрі суднових та стаціонарних енергетичних установок Національного університету кораблебудування імені адмірала Макарова(2015) Горбов, В. М.; Шостак, В. П.; Horbov, Viktor M.; Shostak, Volodymyr P.Кафедра суднових та стаціонарних енергетичних установок (ССЕУ) – найбільша кафедра на Машинобудівному інституті Національного університету кораблебудування імені адмірала Макарова. Вона є випусковою кафедрою за трьома спеціальностями: "Суднові енергетичні установки та устаткування", "Теплоенергетика" та "Експлуатація суднових енергетичних установок".Документ About transport vessel helicopter deck and platdform construction(2022) Ziqing, Cai; Mykhaylov, Borys N.Розвиток світової спільноти продовжує шлях гуманізації та поваги до кожного людського життя, включаючи і на водному транспорті, де ризики для життя особливо великі. Використання вертолітної технології на водному транспорті веде до значного підвищення безпеки його учасників та розширення можливостей транспортних суден для вантажних та інших операцій. Великий практичний інтерес представляє не лише оптимізація параметрів вертолітних палуб та платформ суден які будуються, але також для обладнання вже збудованих. Еволюція на водному транспорті очевидна – достатньо простежити динаміку розвитку вертолітної технології на водному транспорті, особливо за останні 20 років, кількісно і якісно. Гуманізація спільноти та боротьба за покращення безпеки людей на водному транспорті безперечно приведе до подальшого поширення та розвитку вертолітної технології на судах та інших плавучих спорудах, включаючи бурові платформи. Насамперед, необхідно провести аналіз інформації про вертолітні платформи транспортних суден та плавучих споруд, та класифікувати їх відповідно з можливістю використовувати відокремлені типи гелікоптерів. Після цього необхідно вибрати вертолітний майданчик бурової платформи або транспортного судна серед діючих як прототип і зробити комп’ютерне моделювання конструкції з використанням спеціалізованих програм. Це шлях оптимізації параметрів конструкції вертолітних платформ на основі обраної функції цілі. Дуже важливо створити рекомендації для параметрів конструкції вертолітних платформ (включаючи архітектуру, шпації, товщини елементів, прольоти) на основі комп’ютерних розрахунків та стандартів. Мета – покращення конструкції вертолітних платформ транспортних суден та підвищення їх ефективності. Методика – аналітична, чисельна. Результати –запропоновані аналітична формула оцінки економії ваги прі використанні перфорованих пластин платформи, а також наведено результати комп’ютерних розрахунків міцності вертолітної платформи. Наукова новизна. Запропоновані нові напрямки розвитку конструкції вертолітних платформ. Практична значимість. Використання результатів роботи на практиці може покращити суднові вертолітні технології. Висновки. В результаті проведеної роботи була підтверджена можливість використання концепції формування суднового набору для вертолітних платформ.Документ Adaptation of statistical criteria to currency risk management in the context of global uncertainty(2025) Sharko Marharyta V.; Gonchar Olga I.; Pashchenko Volodymyr О.; Proskurivskyi Mykhailo I.; Fomishyna Vira M.; Zinovskyi Artem V.; Bondarenko Sofiia O.; Шарко М. В.; Гончар О. І.; Пащенко В. О.; Проскурівський М. І.; Фомішина В. М.; Зіновський А. В.; Бондаренко С. О.Наводяться результати аналізу вивчення можливостей використання статистичних критеріїв якості для оцінки та управління валютним ризиком за умов глобальної невизначеності, викликаної коливаннями ринку валют. Дається опис застосування математичного апарату статистичних критеріальних оцінок управління до аналізу валютних ризиків. В основу аналізу покладено методики порівняння існуючої практики реагування на прояви коливань ринку валют, їх захисні та запобіжні заходи з метою мінімізації втрат при виконанні валютних операцій, договірних зобов'язань та фінансових розрахунків із формалізацією сутності статистичних критеріїв якості, рекомендаціями та можливостями застосування. З можливих проявів конкретних статистичних критеріїв у різних ситуаціях управління валютним ризиком при коливаннях валютних ринків зроблено висновок можливість використання статистичних критеріїв якості під час управління валютними ринками за умов невизначеності. Наводяться рекомендації щодо впровадження конкретних статистичних критеріїв. Використовуючи рішення щодо управління валютним ризиком, компанії можуть подати свої валютні позиції, забезпечивши точну обробку даних та швидко реагувати на зміни валютного ринку, підвищуючи загальну ефективність правління. Ілюстрацією результатів порівнянь існуючих критеріїв за умов невизначеності та статистичних критеріїв оцінки валютного ризику є систематизація їх можливих проявів у технологіях управління валютними ризиками як варіантів страхування, інструментів хеджування, валютних застережень, іпотек, договорів із фіксованимкурсом. Науковою новизною запропонованого напряму регулювання та управління валютним ризиком є операції, пов'язані з оцінкою ситуації, ідентифікацією ринків, оцінкою додаткових витрат на захист учасників, страхуванням вкладів, депозитів і рахунків клієнтів. Практична значущість досягається застосуванням угод з використанням певних фінансових інструментів для компенсації можливого негативного ефекту від валютної кризи, що насувається.Документ Adaptive control of pulse current generator charger for discharge-pulse installations(2025) Kozyrev Serhiy S.; Козирєв С. С.Метою роботи є дослідження зарядного пристрою генератора імпульсних струмів для розрядно-імпульсних установок як об’єкта керування та побудова моделі адаптивної системи керування, яка забезпечує оптимальні режими роботи при змінних параметрах об'єкта керування в процесі зарядки. Методика. Зарядний пристрій генератора імпульсних струмів для розрядно-імпульсних установок як об'єкт керування відноситься до багатовимірних дискретно-неперервних нормальних стохастичних систем з вихідними координатами у вигляді випадкових нестаціонарних функцій. Синтез систем керування об'єктами такого класу є складним багатокритеріальним завданням тому при дослідженні використовувався метод декомпозиції, стохастичне моделювання та нейротехнології. Результати. Визначено ефективні інформаційні координати та діапазони їх регулювання. Проведено аналіз алгоритмів заряджання ємнісних накопичувачів генератора імпульсних струмів. Розроблено адаптивний фільтр інформаційного сигналу, критерієм оптимальності якого є точність оцінки інформаційної координати, визначено структуру фільтра. Розраховано коефіцієнти дволанкового рекурсивного фільтра для різних значень математичного сподівання вихідних координат, що визначають положення об'єкта управління в просторі станів. Побудовано модель адаптивної системи керування з використанням нейротехнологій. Наукова новизна. Доведено, що оптимальне значення коефіцієнтів фільтра залежить від швидкості зміни середнього значення та дисперсії інформаційного сигналу. Розроблено механізм адаптації фільтра, який враховує зсув оцінки інформаційного сигналу. Встановлено, що простір станів об’єкта керування є суттєво багатовимірним, що потребує застосування алгоритмів паралельної обробки інформації. Запропоновано використання двох структур керування на основі нейросистем, які більш ефективні для даного типу завдань. Практична значимість. Використання запропонованої адаптивної моделі керування при синтезі систем керування зарядним пристроєм генератора імпульсних струмів розрядно-імпульсних установок забезпечить оптимальний режим роботи, підвищить стабільність та енергоефективність перспективних розрядно-імпульсних технологій.Документ Application and improvement of hermetic compressor units of shipboard equipment of air conditioning and refrigeration(2020) Lytosh, O. V.; Ran, JiАнотація. Обговорюється питання, пов’язане з концепцією застосування і вдосконалення герметичних компресорних агрегатів (ГКА) суднового обладнання кондиціювання і рефрижерації (ОКР). Метою цього дослідження є аналіз розвитку ГКА у нас у країні і за кордоном і перспективи застосування і вдосконалення вітчизняних ГКА для суднового ОКР. Виконано аналіз вибору і застосування ГКА (спіральних або поршневих) для суднового ОКР. Цей вибір залежить від енергоефективності ГКА, його надійності, рівня шуму і вартості виготовлення. І поршневі, і спіральні ГКА мають свої найбільш раціональні галузі застосування. На користь поршневих ГКА для суднового ОКР є такі міркування. Поршневі ГКА користуються стійким попитом завдяки відпрацьованій технології виробництва, високій надійності і відносно невисокій вартості. Вони мають значний потенціал розвитку, який дасть змогу оптимально використовувати їх у судновому ОКР і в майбутньому. Сучасні поршневі ГКА за масою, плавністю ходу і компактністю цілком конкурентоспроможні з роторними машинами, а такі їх характеристики, як простота виготовлення, дешевизна обслуговування, ремонтопригодність, роблять їх привабливими для багатьох споживачів і насамперед для суднобудівної галузі. Спіральні ГКА володіють певними перевагами. Однак складності технології виготовлення спіральних машин, великі початкові витрати на їх виробництво, жорсткі вимоги до точності виготовлення всієї конструкції не дають змогу знизити собівартість і перешкоджають освоєнню їх випуску широким колом підприємств. Розробку і виробництво цих компресорів можуть собі дозволити лише найбільші світові фірми. Результати дослідження показали, що у разі холодопродуктивності до 16 кВт поршневі ГКА зберігають свою перевагу. Дослідження та порівняльний аналіз характеристик показує, що вітчизняні поршневі ГКА типу ХГВ і ХГН відповідають рівню кращих зразків вітчизняної та зарубіжної техніки, мають значний потенціал розвитку, який дасть змогу успішно застосовувати їх у судновому обладнанні кондиціювання і рефрижерації і в майбутньому.Документ Arbitrarily converging time controller for trajectory tracking of dynamically positioned vessel(2024) Benwei Zhang; Zhaodi Yang; Xiaoming Xia; Heorhii Babkin; Pei Xu; Бенвей Чжан; Чжаоді Ян; Сяомін Ся; Георгій Бабкін; Пей СюУ цій статті досліджується задача відстеження траєкторії, судна з динамічним позиціюванням з невизначеністю моделі та зовнішніми збуреннями. Сформульовано завдання розробити контролер зі зворотним зв’язком стану для судна з невизначеністю моделі та невідомими збуреннями та змусити судно відстежувати віртуальне судно. На відміну від попередніх стратегій, концепція довільного часу конвергенції введена та застосована до процесу проектування спостерігача та контролера. Новий спостерігач із довільним часом збіжності призначений для оцінки невідомої динаміки, викликаної невизначеністю моделі та зовнішніми збуреннями, а контролер із довільним часом збіжності розроблений на основі спостерігача. Розглянуто систему, яка містить точку рівноваги, що є неперервною позитивно визначеною функцією. Розглянемо модель в якої помилка спостереження збігається до точки рівноваги за бажаний час. Розглянуто модель корабля з відомою динамікою та запропонований контролер може гарантувати, що всі сигнали в замкнутій системі обмежені та збігаються. Припущено, що існує позитивна точка рівноваги, це означає, що швидкість не може підтримувати стаціонарний стан. Аналізується стійкість замкнутої системи. Представлено контролер, який міг би реалізувати довільну часову стабілізацію, та контролер, поєднаний із спостерігачем, який забезпечував довільну часову збіжність похибки оцінки. Запропоновано спостерігач із довільним часом збіжності та розроблено на його основі контролер. Контролер сконструйований таким чином, що він може змусити судно стежити за віртуальним кораблем у заздалегідь визначений час, і цей час не залежить від параметрів системи та початкових умов. Потім здійсненність контролера ілюструється за допомогою моделювання. В ході моделювання отримані результати на підставі яких можливо зробити висновок що запропонований контролер забезпечує не тільки збіжність у фіксованому часі, але й можливість вибору часу збіжності. Показано що судно може успішно відстежувати віртуальне судно протягом часу, точні оцінки невідомої динаміки можна швидко отримати за допомогою запропонованого спостерігача.Документ Bow vector rigidity conception for ships when collision(2021) Mykhaylov, Borys N.; Михайлов, Б. М.Гуманність світової спільноти вимагає більше безпеки в усіх сферах діяльності, включаючи морський транспорт, тому безпека суден при зіткненнях дуже важлива. Робота присвячена актуальній проблемі конструктивного забезпечення підвищення безпеки суден при зіткненнях. Наведено результати розрахунків запропонованого носового енергопоглинального пристрою за спеціалізованою програмою на базі МКЕ, а також базову аналітичну залежність для розрахунку енергоємності такого пристрою в разі зіткнення суден. Об’єкт дослідження – носовий енергопоглинальний пристрій транспортних суден, який в разі зіткнень не лише поглинає енергію при власному руйнуванні, а й збільшує площу контактної плями на борту протараненого судна і розсіювання енергії завдяки тривалості часу удару. Актуальність тематики безпеки суден при зіткненнях зумовлена великими щорічними втратами за таких видів аварій. Щороку при зіткненнях гинуть понад 20 великих суден і десятки отримують серйозні пошкодження, завдаючи таким чином величезну моральну, економічну та екологічну шкоду. Використання такого пристрою і принципу векторної жорсткості для носової кінцевості суден, коли контакт при зіткненні починається не з жорсткого бульба судна, що таранить, а з руйнування надводної частини носової кінцевості, може істотно підвищити безпеку суден при зіткненнях – їх конструктивну безпеку, і використовуватися в практиці суднобудування під час проєктування і модернізації суден. Мета. Збільшення конструктивної безпеки транспортних суден при зіткненнях на основі використання концепції векторної жорсткості та запропонованого енергопоглинального носового пристрою. Методика. Аналітична, чисельна. Результати. Запропонована аналітична формула оцінки енергії руйнування носового пристрою та результати прикладу його розрахунку на ЕОМ. Наукова новизна. Запропоновані нові напрями розвитку конструктивної безпеки транспортних суден при зіткненнях. Практична значимість. Використання результатів роботи на практиці може збільшувати конструктивну безпеку транспортних суден при зіткненнях. Висновки. В результаті проведеної роботи була підтверджена можливість використання носового енергопоглинального пристрою та принципу векторної жорсткості різноманітних елементів носової кінцевості для суттєвого зменшення ймовірного збитку при зіткненнях суден.Документ Classification and features of search autonomous underwater vehicles control(2019) Aloba, Leo T.; Алоба, Л. Т.Ройовий інтелект, широко використовуваний у сфері ройової робототехніки, – це колективна поведінка децентралізованих, самоорганізованих агентів групи, що є чудовою можливістю рою агентів порівняно з його окремими агентами. Він вивчався і застосовувався для низки різних завдань, де група автономних ненаселених підводних апаратів (АНПА) використовується для вирішення завдань з розподіленим підходом. Останнім часом необхідність групового застосування інтелектуальних АНПА значною мірою постала у зв’язку з низькою вартістю їх серійного виробництва, зниженням витрат на використання та обслуговування груп АНПА, розширеними методами застосування в більшому діапазоні, відмовостійкістію, масштабованістю, гнучкістю, підвищенням ефективності вирішення поставлених задач та іншим. Вони використовуються для інтелектуального виконання завдань місією в сфері низки важливих видів діяльності, таких як інспекції трубопроводів у газовій і нафтовій промисловості, військове використання, відновлення затонулих об’єктів, контрзаходи підводних мін тощо. Типи групових застосувань АНПА дають ефективні та надійні результати виконання спільної місії. Запропоновано класифікацію методів групового застосування АНПА для керування підводними системами і дослідженнями робототехніки та освоєння Світового океану, що охоплює плоский прямолінійний і криволінійний рух АНПА, а також їх груповий просторовий рух. Розроблено класифікацію підводних завдань і методів їх вирішення за допомогою групи АНПА. Наведено основні методи розподіленого групового керування без обміну інформацією та з необхідністю забезпечення регулярного обміну інформацією між АНПА в групі. Сформульовано низку прикладних науково-технічних завдань зі створення систем централізованого та децентралізованого керування групою підводних апаратів, що виконують спільну місію. Отримані результати можуть слугувати теоретичною основою для розробки високоефективних систем автоматизації групового руху підводних апаратів під час виконання робіт на великих акваторіях у невизначених середовищах.Документ Compensation system precision manufacturing parts gyroscopic instruments(2021) Ivanenko, Ruslan O.; Murakhovskyi, Serhii A.; Іваненко, Р. О.; Мураховський, С. А.Анотація. Стаття присвячена питанням, пов’язаним з геометричною точністю виготовлення деталей циліндричної форми на токарних верстатах з системами CNC. Досліджується можливість отримання високоточних геометричних форм циліндричного вигляду за допомогою комплексної адаптивної системи процесом металообробки. Процес торкання є головним формотворчим фактором, який має безпосередній вплив на якість кінцевого продукту виробництва, а його контроль є важливим фактором підтримки високоякісної технології. Особливу увагу необхідно приділяти стану різального інструменту, тому що він є найбільш ненадійним елементом технологічної обробної системи, і від його стану безпосередньо залежить якість поверхневого шару і розмірна точність оброблювальної деталі. Для токарної обробки доцільно створення системи функціональної діагностики, яка відстежує перебіг процесу. Під час створення системи діагностики необхідно вибрати параметри, які легко виміряти і які несуть всю необхідну інформацію про процес. Як показують дослідження, з усього набору параметрів, що характеризують протікання процесу різання, найбільш зручною є віброакустична емісія. Але важливим елементом є місце установки датчика, оскільки неправильна його установка вносить небажані перешкоди в сигнал і не дозволяє виявити всі складники коливального процесу. Підсумковим етапом є обробка і аналіз отриманого сигналу. Найбільш повне уявлення про протікання процесу можна отримати, розглянувши спектральні характеристики отриманого сигналу. Сучасна обчислювальна техніка має високу продуктивність і дозволяє в режимі реального часу обробити сигнал і отримати всі необхідні нам дані. У результаті проведеного аналізу створено класифікацію приладів реєстрації торкання, яка дозволяє визначити вимоги до принципів побудови систем датчиків, їх необхідні технічні характеристики та аспекти застосування; сучасна система торкання повинна мати велику швидкодію (не менше за 100 мкс) та можливість задовільного розташування на інструменті або поблизу нього; визначено, що найбільш ефективні системи торкання для контролю процесу механообробки повинні мати такі інформаційні виходи до CNC технологічного обладнання: присутність; відстань; торкання; якість торкання; готовність, що підвищує якість прецизійних технологічних процесів механообробки.Документ Compromise between the active systems with distributed control(2015) Tytov, Serhii D.; Chernova, Liudmyla S.; Титов, С. Д.; Чернова, Л. С.Розглянуто теоретичну модель як базу, що доводить доцiльнiсть злиття двох пiдприємств. Для дослiдження активної системи двох центрiв за основу взято iєрархiчну гру. На пiдставi теорiї iгор i моделювання злиття двох пiдприємств доведено, що для активних систем з розподiленим управлiнням рiвновагу за Нешем i оптимальнiсть за Парето можна розглядати на умовах спiльної роботи i злиття двох центрiв. Запропоновано математичнi моделi, механiзми й методи розробки рiшень ефективного управлiння пiдприємством.Документ Determination of spring elements characteristics using shape memory effect during thermomechanical impact(2016) Polishchuk, Vitaliy A.; Nikolaiev, Oleksandr L.; Zadorozhnaya, Tetiana P.; Полищук, В. А.; Николаев, А. Л.; Задорожная, Т. П.Анотація. Досліджено вплив термічної й термомеханічної обробки на оборотне формовідновлення при теплозмінах циліндричних пружин стискання з ефектом пам’яті форми в інтервалі температур мартенситного перетворення. Визначено залежності та встановлено режими попередньої термообробки та подальшого термосилового циклування для отримання оптимальних функціональних характеристик пружинних силових елементів.Документ Development of a decision support information system for managing large Agile teams in IT projects(2024) Ziuziun Vadym I.; Kulkovets Viktor V.; Parasiuk Liudmyla V.; Зюзюн В. І.; Кульковець В. В.; Парасюк Л. В.Метою цієї статті було розробити інформаційну систему підтримки прийняття рішень для управління великими Agile командами в ІТ проєктах, яка б забезпечувала ефективну комунікацію, координацію, розподіл відповідальності та адаптивність процесів. У дослідженні використовувались методи системного аналізу для створення концептуальної моделі, а також дослідження взаємозв’язків між члена Agile команди; математичне моделювання, методи порівняння та прототипування, методи машинного навчання, мова програмування Python при створенні інформаційної системи. Основні результати дослідження полягають в інтеграції моделі Cynefin Framework як інструменту для вирішення проблем управління великою Agile командою, серед яких основне місце посідають такі виклики для менеджера проєкту, як потреба в ефективній комунікації, адаптивність процесів, розподіл відповідальності та гнучкість у прийнятті рішень. Відповідно запропонована та розроблена інформаційна систему підтримки прийняття рішень для управління великими Agile командами в ІТ проєктах, сприятиме вирішенню цих проблем. Наукова новизна дослідження полягає в розробці та інтеграції компонентів моделі Cynefin Framework у концептуальну модель інформаційної системи для ефективного управління великими Agile-командами в ІТ-проєктах, що забезпечує адаптивне прийняття рішень в умовах різних типів складності проєктів. Практична значимість дослідження полягає у розробленій інформаційній системі, яка сприяє більш ефективному прийняттю рішень в питаннях управлінню командами в ІТ проєктах, в тому числі великими Agile командами.Документ Development of an automated measuring complex based on the Arduino platform(2024) Rahulin Serhii V.; Рагулін С. В.В даній роботі проведено аналіз наявних автоматизованих комплексів, виявлено їх недостатня гнучкість і відсутність простих комплексів. Зокрема відзначається повна відсутність малобюджетних комплексів. Виходячи з проведеного аналізу поставлена задача створення автоматизованого вимірювального комплексу, для використання в експериментальних дослідженнях методу інфрачервоної ехо-імпульсної дефектоскопії склопластикових конструкцій. Визначено вимоги, що пред’являються до автоматизованого вимірювального комплексу, і основні функції, які він повинен виконувати. На підставі сформованих вимог проведений обґрунтований вибір мікропроцесорної платформи Arduino. Ця платформа буде використовуватись в якості базового елементу при створенні автоматизованого вимірювального комплексу. Також було проаналізовано дослідження можливостей платформи Arduino, які були проведені раніше. Зроблено висновок, що можливості платформи використовуються не в повному обсязі. З урахуванням проведеного аналізу досліджень були розроблені алгоритми роботи платформи Arduino для управління лабораторним обладнанням, прийому і обробки експериментальних даних, а також процедури обміну даними між платформою і персональним комп’ютером. Зважаючи на розроблені алгоритми було створено програмне забезпечення, що дозволяє здійснювати паралельне управління декількома процесами при проведенні експериментів з використанням лабораторного стенду. Такими процесами є прийом та обробка експериментальних даних; передача експериментальних даних на персональний комп’ютер; управління допоміжним лабораторним обладнанням. Наукова новизна полягає в формуванні обґрунтованої гіпотези про можливість одночасного виконання декількох задач мікропроцесорною платформою Arduino при проведенні експериментальних досліджень з її використанням, а також підтвердження даної гіпотези при створенні автоматизованого вимірювального комплексу на базі даної платформи. Практична значимість полягає в розробці та впровадженні програмного забезпечення, створеного на основі зазначених алгоритмів.Документ Development of databases interconnection “Essences” information model for cyber-physical production systems additive cyber design creation automation(2020) Yevsieiev, Vladyslav V.; Bronnikov, Artem I.; Євсєєв, В. В.; Бронніков, A. І.Анотація. Розвиток сучасного високотехнологічного і конкурентноздатного виробництва не можливий без впровадження концепції Industry 4.0 і технологій Industrial Internet of Things (IIoT). На базі даних концепції і технологій були проведені дослідження, пов’язані із розробкою і впровадження Сyber-Physical Production Systems (CPPS), які базуються на принципі “Digital Twins” (DT). Синтез цих концепцій, технологій і принципів дозволяють реалізувати підхід до “Smart Manufacturing” (SM), що дає можливість досягти показників “Lean Production” (LP). Розробка CPPS є складним синтезом фізичних параметрів, які виходять безпосередньо з датчиків і виконавчих механізмів, і є кібернетичним складником, у якому реалізується візуалізація отриманої інформації для користувача, забезпечуються механізми управління і прийняття рішень залежно від отриманих даних. Критичний аналіз публікацій із розробки CPPS показав, що нині не існує методології, моделей, методів і технологій, які б дозволили автоматизувати процес розробки CPPS, а існуючі архітектурні моделі розробки 5C, 8C, RAMI 4.0 мають лише описово-рекомендаційний характер. Внаслідок цього виникає складна науково-прикладна задача – розробка нових підходів до автоматизацій створення адитивного кібердизайну CPPS на ранніх етапах створення CPPS. У цій статті представлена структурна схема автоматизованої системи управління розробкою складних CPPS, яка базується на альтернативному підході до автоматизацій розробки HMI адитивного кібердизайну для CPPS на базі концепцій застосування властивостей параметрів і подій графічних елементів (GUI) об’єктноорієнтованих на мову програмування. Для реалізацій поставлених завдань авторами було розроблено логічну схему БД, ґрунтуючись на великих обсягах інформації, необхідної для забезпечення усіх функцій системи, що розробляється. Вона була поділена на окремі блоки залежно від інформацій, яка зберігається і обробляється у них. Для кожного основного блоку була розроблена інформаційна модель взаємозв’язку «сутностей» довідкової та накопичувальної БД. Результати досліджень були реалізовані у вигляді фізичних моделей БД для системи «Автоматизація процесів управління розробкою CPPS», яка дає можливість синтезувати HMI користувача на базі «жорстко» структурованого табличного представлення даних для синтаксичного аналізу і генерацій адитивного кібердизайну. Такий підхід дозволить скоротити час розробки HMI з урахуванням вимоги технічного завдання (ТЗ) із залученням замовника, що забезпечить максимально привабливий та інформативно-зрозумілий HMI для кінцевого користувача CPPS.Документ Development of recommendations and proposals for increasing the volume of new generating capacities in the field of renewable energy sources in Ukraine(Гельветика, 2024) Zaichenko Stefan V.; Trachuk Andrii R.; Зайченко С. В.; Трачук А. Р.Метою цієї статті є розробка рекомендацій та пропозицій щодо збільшення введення нових генерувальних потужностей у сфері відновлювальних джерел енергії в Україні. Це включає аналіз поточного стану відновлюваної енергетики, виявлення ключових проблем і бар'єрів, а також формулювання стратегічних напрямків і конкретних заходів для стимулювання розвитку цього сектора. У дослідженні використовувались методи системного аналізу, експертного оцінювання, порівняльного аналізу та прогнозування. Було проведено детальний аналіз нормативно-правової бази України у сфері відновлюваної енергетики та вивчено досвід провідних країн у цій галузі. Основні дані для аналізу отримані з офіційних джерел, статистичних звітів та результатів опитувань ключових стейкхолдерів. Дослідження виявило ряд значущих бар'єрів для розвитку відновлюваної енергетики в Україні, таких як недосконалість нормативно-правової бази, обмежений доступ до фінансових ресурсів, недостатній розвиток інфраструктури та технічні проблеми. Водночас було визначено перспективні напрями розвитку, такі як вдосконалення законодавства, розробка стимулюючих фінансових механізмів, впровадження сучасних технологій, розвиток локальних ринків електроенергії та підвищення обізнаності громадськості щодо переваг відновлюваної енергетики. Наукова новизна дослідження полягає у комплексному підході до аналізу проблем та перспектив розвитку відновлюваної енергетики в Україні, зокрема у виявленні нових можливостей для підвищення ефективності впровадження відновлюваних джерел енергії. Запропоновані заходи враховують міжнародний досвід та специфіку українських умов, що дозволяє зробити висновки та рекомендації максимально адаптованими до реальних потреб і можливостей країни. Практична значимість дослідження полягає у можливості використання розроблених рекомендацій та пропозицій для формування державної політики у сфері відновлюваної енергетики, а також для практичного впровадження на рівні окремих підприємств та регіонів. Реалізація запропонованих заходів сприятиме зростанню частки відновлюваних джерел енергії в енергетичному балансі України, зменшенню залежності від традиційних енергоносіїв, покращенню екологічної ситуації та підвищенню енергетичної безпеки країни.Документ Economic and mathematical model of an investment eco-project under conditions of uncertainty(2021) Tsesliv, Olga V.; Kolomiiets, Anna S.; Kolomiiets, Serhii V.; Цеслів, О. В.; Коломієць, А. С.; Коломієць, С. В.Анотація. Стаття присвячена розробці економіко-математичної моделі оцінки ефективності стартап-проєктів у сфері екології на основі імітаційного моделювання. Стартапи – це невеликі компанії, які будують свій бізнес на новітніх інноваційних ідеях з використанням сучасних інформаційних технологій та характеризуються високим ризиком. Імітаційне моделювання – це метод аналізу і синтезу складних систем, який використовується, коли традиційні математичні методи дослідження неможливі або неефективні. Цікавим є дослідження ризику в імітаційному моделюванні. У роботі розглянуто два інвестиційні проєкти у сфері екології. Дослідження проводилося на основі чистої приведеної вартості та внутрішньої прибутковості. Генеруються вектори з N випадкових чисел з рівномірним законом розподілу та граничними точками інтервалу. Розрахунок проведено в програмі Mathcad. Розраховано коефіцієнт ризику для розглянутих проєктів. Побудовано гістограму розподілу NPV. В результаті якісного аналізу були виявлені фактори проєкту, найбільш схильні до ризику. Визначено рейтинг чинників проєкту. Розробка інвестиційного проєкту базується на певних принципах, при цьому важливу роль відіграє аналіз проєктних ризиків. Сучасна економічна ситуація характеризується нестабільністю, що необхідно враховувати в процесі прийняття грамотних інвестиційно-проєктних рішень. Однак для адекватної оцінки ризику необхідно мати достатню кількість даних, отримати які деколи неможливо. Якщо фізичні дані отримати важко або неможливо, їх замінюють величинами, що були отримані під час імітаційного експерименту. Новизною роботи є визначення коефіцієнту ризику як співвідношення сподіваних величин – несприятливих і сприятливих відхилень показників від прогнозованого рівня. У роботі знайдено коефіцієнти ризику для двох досліджуваних екопроєктів. Якісний аналіз був проведений в програмі EXCEL. Аналізувалась чутливість NPV до чинників проєкту, схильних до ризику. Модель може бути використана як інвесторами, так і підприємцями.Документ Evaluation of the efficiency of cycles of marine hermetic vapor compressor refrigeration machines(2023) Lytosh Olena V.; Литош О. В.Анотація. Обговорюється питання, пов’язане з оцінкою досконалості суднових герметичних парокомпресорних холодильних машин (ПКХМ). У зв’язку із застосуванням на суднах кліматичного обладнання, що має у своєму складі герметичні ПКХМ з повітряними конденсаторами, підвищилися температури конденсації та розширилися межі циклів, відповідно знизилися коефіцієнти оборотності. У дійсній ПКХМ розширення температурних меж циклу та збільшення відношення тисків призводить до падіння ККД та коефіцієнта подачі компресорного агрегату, що має серйозно впливати на характеристики ПКХМ. Метою дослідження є створення методу оцінки ефективності циклів сучасних герметичних ПКХМ суднового обладнання кондиціювання та рефрижерації за відсутності незворотності та при розширенні температурних меж циклу з ідеальним та реальним герметичним компресорним агрегатом та впливу втрат у теплообмінних апаратах (випарнику та конденсаторі) та компресорному агрегаті на характеристики ПКХМ. Втрати, спричинені різницею температур у теплообмінних апаратах, мають такий самий вплив на характеристики ПКХМ, як і втрати в компресорному агрегаті. Для оцінки дійсної ПКХМ її показники порівнюють із характеристиками зразкового циклу та теоретичного циклу. На конкретному прикладі показано, як у дійсній судновий ПКХМ розширення температурних меж циклу та збільшення відношення тисків призводить до падіння ККД та коефіцієнта подачі компресорного агрегату, що серйозно впливає на характеристики ПКХМ. В результаті дослідження встановлено, що втрати енергії, спричинені різницею температур у теплообмінних апаратах (випарнику та конденсаторі), мають такий самий вплив на характеристики судової ПКХМ як і втрати в компресорному агрегаті. Запропонований метод дозволяє проводити оцінку ефективності герметичної ПКХМ залежно від конструктивних параметрів та умов роботи машини. Результати дослідження можуть бути застосовані під час проектування герметичних ПКХМ суднового обладнання кондиціювання та рефрижерації.Документ Experimental study of the influence of the degree of filling on the effective indicators of a rotary piston engine(2020) Mytrofanov, Oleksandr. S.; Proskurin, Arkadii Yu.; Митрофанов, О. С.; Проскурін, А. Ю.Анотація. Метою статті є дослідження впливу ступеня наповнення робочого циліндра на енергетичні та економічні показники роторно-поршневого пневмодвигуна. Методика. Характеристики зміни показників роботи роторно-поршневого пневмодвигуна від ступеня наповнення виконано методом фізичного моделювання, який у випадку дослідження нових зразків технічних систем є більш точним і достовірним. Метод фізичного моделювання дозволив отримати характеристики роботи в реальних умовах експлуатації з урахуванням усіх конструктивних особливостей дослідного зразка пневмодвигуна. Результати. Проаналізовано результати експериментальних досліджень із регулювання режимів експлуатації роторно-поршневого пневмодвигуна 12РПД-4,4/1,75 за рахунок зміни ступеня наповнення. Наведено експериментальні залежності зміни енергетичних та економічних показників від ступеня наповнення робочого циліндра. Так, на режимі Ps = 0,7 МПа та n = 1550 об/хв збільшення ступеня наповнення у 2,4 рази дозволяє підвищити ефективну потужність роторно-поршневого пневмодвигуна у 1,9 разів, а на режимі Ps = 0,5 МПа і n = 1200 об/хв збільшення ε1 удвічі підвищує Ne у 1,5 рази. Тому регулювання ε1 є ефективним способом зміни режиму навантаження пневмодвигуна. Визначено, що на всіх експлуатаційних режимах при фіксованих значеннях обертів роторно-поршневого пневмодвигуна ступінь наповнення робочого циліндра також впливає на зміну ефективної витрати стиснутого повітря. Так, на режимі Ps = 0,7 МПа та n = 1550 об/хв збільшення ступеня наповнення у 2,4 рази призводить до зростання питомої ефективної витрати стиснутого повітря у 1,12 рази, а на режимі Ps = 0,5 МПа і n = 1200 об/хв збільшення ε1 удвічі збільшує ge у 1,11 разів. Експериментально встановлено, що збільшення ступеня наповнення сприяє підвищенню опору випускної системи роторно-поршневого пневмодвигуна. В умовах проведення експерименту значення опору випускної системи для всього діапазону зміни ε1 не перевищувало 0,075 МПа та було досить низьким показником. Наукова новизна. На базі проведених експериментальних досліджень дослідного зразка роторно-поршневого пневмодвигуна виконано оцінку ефективності регулювання експлуатаційних режимів шляхом зміни ступеня наповнення робочого циліндра. Практична значимість. Отримані рекомендації щодо регулювання експлуатаційних режимів дослідного зразка роторно-поршневого пневмодвигуна 12РПД-4,4/1,75 шляхом зміни ступеня наповнення робочого циліндра. Це дозволить у процесі експлуатації пневмодвигуна забезпечувати задану потужність за мінімальних витрат стиснутого повітря.Документ Factors that affect development services innovative infrastructure(2024) Rusnak Alla V.; Nadtochii Iryna I.; Руснак А. В.; Надточій І. І.Послуги інноваційної інфраструктури в сучасній економіці є одним з секторів, що динамічно розвиваються на глобальному, міжнародному, національному та регіональному рівнях управління економічною системою. Стрімке зростання сектора послуг в системі господарювання зумовлене низкою соціально-економічних та техніко-технологічних чинників, дослідження, узагальнення та систематизація яких є актуальними. Мета. Мета дослідження полягає в узагальненні, обґрунтуванні та доповненні чинників, що впливають на розвиток послуг інноваційної інфраструктури на різних рівнях управління економічних систем. Методика. Методичною основою роботи є загальнонаукові підходи до дослідження послуг інноваційної інфраструктури та чинників, що впливають на їх розвиток: системного аналізу, опису, діалектичний метод, метод аналізу та синтезу, причинно-наслідкових зв'язків. Результати. Визначено поняття послуги інноваційної інфраструктури як сукупність видів традиційних та інноваційних послуг, наданих об'єктами інноваційної інфраструктури суб’єктам господарювання різних рівнів управління з метою підвищення їх інноваційної активності та прискорення дифузії інновацій. Розглянуто особливі властивості сфери послуг. Визначено характерні риси послуг, такі як невловимість, незбереження, мінливість якості та невіддільність від джерела. Запропонована класифікація послуг інноваційної інфраструктури, яка є доповненням до класифікації послуг виробничої інфраструктури з акцентом на видах забезпечення інноваційної діяльності. Узагальнено та систематизовано чинники, що позитивно впливають на динаміку розвитку послуг інноваційної інфраструктури та чинники, що перешкоджають їх розвитку. Наукова новизна. Наукова новизна дослідження полягає у виявленні та класифікації чинників, що формують управлінський вплив послуг інноваційної інфраструктури, за рахунок доповнення таких специфічних характеристик як віртуалізація послуг, гетерогенність, екологізація, індустріалізація, економічність, патентно-правова захищеність послуг, інтелектуалізація, іміджетворчий характер послуг, моральне зношування послуг, локалізація, сезонність, інтернаціоналізація та реакційність послуги. Практична значимість. Практична значимість проведеного дослідження полягає в тому, що отримані результати, зокрема в частині ідентифікації та класифікації чинників, що впливають на розвиток послуг інноваційної інфраструктури доцільно використовувати при складанні планів стратегічного розвитку інноваційної інфраструктури, прогнозуванні економічного розвитку на різних рівнях управління економічною системою, ухваленні управлінських рішень органами державної влади при оцінці результативності функціонування як суб'єктів, так і послуг інноваційної інфраструктури.Документ Improved method of calculation of air coolers for ship refrigeration systems(Гельветика, 2024) Lytosh Olena V.; Литош О. В.Запропоновано уточнену методику теплового розрахунку хладонових повітроохолоджувачів, що враховує особливості експлуатації суднових систем рефрижерації. Особливості умов експлуатації річкового та морського флоту України висувають підвищені вимоги до системи рефрижерації, що забезпечує оптимальні режими перевезення вантажів, що швидко псуються, зберігання продуктів харчування для пасажирів та екіпажів суден та створення комфортних умов у суднових приміщеннях. Ефективність роботи систем рефрижерації багато в чому залежить від енергетичних втрат від зовнішньої незворотності, зумовлених кінцевими різницями температур в охолоджувальних приладах – хладонових охолоджувачах повітря, а останні – від інтенсивності теплоперенесення між повітрям, яке охолоджується і киплячим хлодоном. Аналіз умов експлуатації низькотемпературних охолоджувачів повітря, практики їх проектування, результатів теоретичних та експериментальних досліджень теплообміну в низькотемпературних охолоджувачах повітря показав, що однією з основних тенденцій у їх вдосконаленні є: поліпшення якості проектування та виготовлення шляхом проведення дослідницьких робіт, удосконалення методів розрахунку, застосування нових технологій. Метою дослідження є узагальнення власних дослідних даних по тепловіддачі на ребристій поверхні охолоджувачів повітря і при внутрішньотрубному низькотемпературному кипінні холодоагенту та уточнення методики теплового розрахунку повітроохолоджувачів, що враховує особливості експлуатації суднових систем рефрижерації. Запропоновано розрахункові залежності для визначення коефіцієнта тепловіддачі від повітря до трубно-пластинчастої поверхні з кроком ребер 3...6 мм, характерним для охолоджувачів повітря суднових систем рефрижерації. На основі результатів власних експериментальних досліджень уточнено рівняння для визначення коефіцієнта тепловіддачі при низькотемпературному кипінні хладону в горизонтальних трубках суднових охолоджувачах повітря та запропонована напівемпірична залежність, що узагальнює дослідні дані та враховує вплив масла на тепловіддачу при кипінні. Запропоновані рівняння для обчислення зовнішнього (від повітря до зовнішньої ребристої поверхні) та внутрішнього (при низькотемпературному кипінні холодоагенту) теплообміну використані в уточненій методиці теплового розрахунку охолоджувачів повітря, що враховує особливості експлуатації суднових систем рефрижерації (підвищений крок ребра і знижена температура кипіння).